Elektroradiologia tryb niestacjonarny

Zajęcia odbywają się w formie hybrydowej. Część zajęć przeprowadzana jest w trybie on-line za pośrednictwem platformy MS Teams. Zajęcia stacjonarne odbywają się w Zakładzie Radiologii Stomatologicznej i Szczękowo- Twarzowej w UCS ul. Binickiego 6. 

Przewodniki dydaktyczne:https://wls.wum.edu.pl/node/998

Plany zajęć: https://wls.wum.edu.pl/node/915

Platforma e-learningowa https://e-learning.wum.edu.pl/login/index.php

Szczegółowe informacje znajdują się w poszczególnych zakładkach.

 

Osoba odpowiedzialna za kształcenie na kierunku Elektroradiologia :

lek. dent. Oliwia Kałuża - oliwia.kaluza@wum.edu.pl

Godziny dyżurowe dla studentów:  poniedziałek, środa 10:00 - 12:00


1. Radiologia stomatologiczna - dla studentów II-go stopnia I-go roku Elektroradiologii II - tryb niestacjonarny.  

Zajęcia odbywają się w semestrze letnim. 

Wykłady - prowadzone w formie on-line na platformie MS Teams :

  1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące radiologii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej. System jakości obrazowania w radiologii stomatologicznej i szczękowo – twarzowej.
  2. Tomografia CBCT. Zastosowanie rezonansu magnetycznego i ultrasonografii w stomatologii.
  3. Zdjęcia wewnątrzustne – technika Cieszyńskiego i technika kąta prostego. Zdjęcia zgryzowo-skrzydłowe, zdjęcia zgryzowe, zdjęcia zewnątrzustne: Pantomografia. Cefalometria.

Ćwiczenia - na zajęciach praktycznych obowiązuje strój medyczny. Prosimy o przyniesienie fartuchów. Pracownia RTG mieści się na parterze w budynku UCS, sala nr 1.79. 

  1. Identyfikacja i anatomia zdjęć wewnątrzustnych i pantomogramu.
  2. Kryteria oceny jakości zdjęć rentgenowskich stosowanych w stomatologii: wewnątrzustnych, pantomograficznych, cefalometrycznych i CBCT. Czynniki warunkujące jakość tych badań.
  3. Technika wykonania badań CBCT. 

Egzamin końcowy - zaliczenie w trybie stacjonarnym: xx.xx.xxxx o godzinie xx.xx  (termin egzaminu zostanie podany wkrótce) 


2. Tomografia komputerowa wiązką stożkową - przedmiot obieralny dla studentów II-go stopnia I-go roku Elektroradiologii II - tryb niestacjonarny.  

Zajęcia odbywają się w semestrze letnim. 

Seminaria - prowadzone w formie on-line na platformie MS Teams.

  1. Podstawy fizyczne działania tomografów komputerowych wiązką stożkową.
  2. Zastosowania CBCT w różnych dziedzinach medycyny. Wskazania i przeciwskazania.
  3. Kryteria jakości badań CBCT.
  4. Ocena i interpretacja obrazów CBCT.
  5. Rekonstrukcje tomograficzne. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie CBCT.

Ćwiczenia - prowadzone w formie hybrydowej

A. Ćwiczenia online.

Ćwiczenia prowadzone w formie on-line za pośrednictwem platformy MS Teams. 

B. Ćwiczenia stacjonarne 

Zajęcia odbywają się w pracowni RTG Zakładu Radiologii Stomatologicznej i Szczękowo- Twarzowej;  budynek UCS przy ul. Binieckiego 6; parter, sala nr 1.79. Na zajęciach praktycznych obowiązuje strój medyczny. Prosimy o przyniesienie fartuchów. 

  1. Pozycjonowanie pacjenta i parametry ekspozycji w CBCT.
  2. Zaawansowane oprogramowanie do analizy obrazów CBCT. Przegląd dostępnych narzędzi i oprogramowania do oceny CBCT.
  3. Przetwarzanie i analiza obrazów CBCT. Ćwiczenia z wykorzystaniem oprogramowania do analizy obrazów: segmentacja, rekonstrukcja, tworzenie modeli 3D
  4. Identyfikacja błędów i artefaktów w obrazach CBCT. Podstawy anatomii CBCT. Podstawy interpretacji.

3. Narzędzia sztucznej inteligencji  - przedmiot obieralny dla studentów II-go stopnia II-go roku Elektroradiologii II - tryb niestacjonarny.  

Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym. 

Wykłady

  1. Wprowadzenie do sztucznej inteligencji w radiologii: • Historia i rozwój AI w medycynie. • Podstawowe pojęcia: maszynowe uczenie się, głębokie uczenie się, sieci neuronowe.
  2. Podstawy przetwarzania obrazów medycznych: • Techniki stosowane w analizie i przetwarzaniu obrazów medycznych. • Omówienie różnych formatów obrazów medycznych i metod ich przetwarzania.
  3. Głębokie uczenie w diagnostyce obrazowej: • Architektury sieci neuronowych stosowane w radiologii (np. CNNs, autoenkodery).
  4. AI w detekcji i klasyfikacji patologii: • Jak AI pomaga w identyfikacji, klasyfikacji i kwantyfikacji zmian patologicznych na obrazach.
  5. Architektury i narzędzia sztucznej inteligencji. Modele językowe.

Ćwiczenia 

  1. Wykorzystanie dostępnych narzędzi AI w diagnostyce obrazowej
  2. Wykorzystanie modeli językowych w procesie uczenia
  3. Ćwiczenia z przetwarzania obrazów. Wprowadzenie do środowiska Python.
  4. Trenowanie prostego modelu AI do klasyfikacji obrazów
  5. Analiza wizualna.